lauantai 17. helmikuuta 2018

Reissukissa-Pessi ja Koirajengi huiputtivat Kuertunturin

Tämä päivä, tämä retki, nämä maisemat jäävät arvokkaiksi muistoiksi elämäni helminauhaan 💙 Kaikki oli kuin sadusta, ja me olimme sen sadun päähenkilöt. Reissukissa-Pessi, Koirajengi ja minä.
Jos joku olisi  sanonut 10 kuukautta sitten Pessin tullessa laumaamme, että ensi talvena tämä kissa tulee huiputtamaan tunturin, olisin katsonut sanojaa lähinnä säälien. Kissathan eivät retkeile, eivätkä todellakaan kiipeile  talvisilla tuntureilla! Ja tässä me nyt sitten valmistaudumme kiipeämään Kuerille. Kaikki on näköjään mahdollista!
Olin varma, ettei Pessi missään nimessä kävelisi läheskään koko 3 km:n nousua ylös huipulle ja toista mokomaa takaisin. Pakkasin siksi reppuun lämpimän huovan ja otin Pessille vielä takinkin mukaan, jottei hänelle tulisi repussa kylmä. Ei hänelle tullut kylmä. Oli repussa ehkä 300 metriä. Käveli jälleen ihan itse kuutisen kilometriä! Ja ilman takkia tietysti 😉

Puin Pessille takin päälle autossa, koska päätin, että kissan on turvallisinta olla heti alussa repussa sen aikaa, että pääsemme parkkipaikalta metsän suojaan. Takin sain pukea päälle oikein hyvin, mutta sitten syvästi loukkaantunut ystäväni pakeni auton lattialle, eikä suostunut liikahtamaankaan. Oli sitten pakko kaapata kaveri kainaloon ja työntää reppuun.

Tässä Pessi on vielä repussa.

Olin juuri aikeissa pysähtyä ja päästää Pessin kävelemään, kun kaukaa edestä tuli näkyviin jotain säväyttävää. Pysähdyin, koiratkin pysähtyivät, ja vain tuijotimme. Melkein pidätin hengitystä. Näky oli kuin sadusta. Polkua lähestyi vanhahkon miehen  hahmo pukeutuneena maahaan asti ulottuvaan hupulliseen kettuturkkiin. Kauluksena oli kettupuuhka. Hiljaisessa lumisessa satumetsässä näky oli lumoava. En missään nimessä hyväksy turkistarhausta enkä turkiksia, mutta se ei vaikuttanut tähän taianomaiseen hetkeen. Lumous haihtui kuitenkin nopeasti, kun kaikki neljä koiraa alkoivat raivoisasti haukkua tulijaa. Turistiksi osoittautunut kulkija tuntui ymmärtävän, että koirat pitivät häntä eläimenä.  Sain otettua miehestä kuvan, kun hän oli riittävän kaukana, ja koirien mielestä tilanne oli ohi.

Mieluummin olisin toki tuonkin kettulauman toivonut saaneen metsien vapaudesta nauttia.

Oli aika vapauttaa edes Pessi 😀

Kaveri oli aluksi selvästi ihmeissään, mihin hänet oli viety oikein reppukuljetuksella.

Ymmärtäähän sen kissan ihmetyksen näissä maisemissa. Kyllä moni muukin mykistyisi, jos repussa kannettaisiin tällaiseen paikkaan. Itsekin mietin useaan kertaan retkemme aikana, että onko tämä kaikki oikeasti totta! Tässäkö minä eläinystävieni kanssa todella olen. Aivan käsittämättömän kauneuden keskellä ❤

Täällä ei ole kiire mihinkään. On hyvä olla osa luontoa. Kulkea ikiaikaisten puiden keskellä. Kuunnella esi-isiemme tarinoita, metsän henkien ääniä, tuulen suhinaa ❤

Aika on pysähtynyt.

Hiljalleen kuljemme rinnettä ylöspäin.

Liikuttavaa, miten Pessi pysähtelee tämän tästä, istuutuu ja ihan oikeasti katselee tätä meitä ympäröivää ihmettä. Ehkä eläimet ovat paljon viisaampia kuin me ymmärrämmekään ❤

Tässä istuimme hetki sitten koko jengi. Minäkin. Väistyimme vastaantulijoita. Osalla oli sellaiset Pessiä pelottavat jutut kengissä kiinni. Ja heiluvat sauvat. Ja kaikki tuijottivat kissaa. Yksi halusi ottaa hänestä kuvankin,  jotta voisi näyttää sen kotona Ranskassa odottavalle omalle kissalleen. Muuten se ei kuulemma ikinä uskoisi, että isäntä oli nähnyt tunturilla kissan ja neljä koiraa.
Tätä kaikkea  Pessi jäi tähän vielä pohtimaan: "Miksi joku ei uskoisi! Eivätkö kaikki kissat sitten retkeilekään? Mikseivät? Miten niiden aika kuluu vain sisällä?"

Pissähätäkin tuli, kun kylmässä hangessa istui.

Välillä mentiin taas hetki ylöspäin.

Alunperin Pessi tuli tähän tutkimaan tuota edessään olevaa syvää kuoppaa, mutta sitten ikäänkuin olisi huomannut nuo alhaalla näkyvät mahtavat maisemat. Niitä jäätiin tuijottamaan pitkäksi aikaa. Voi, kun tietäisi, mitä pienen mielessä liikkui ❤

Tässä olemme jo melkein huipulla. Pysähtelimme, ihastelimme ja kuvasimme. Ylin huippu näytti olevan sumun peitossa, joten parhaat näköalat olisi juuri nyt.

Ylhäällä oli kaksi puun oksien alle muodostunutta lumimajaa. Tämä oli niistä pienempi. Isommassa istui 5 ihmistä lumikenkineen syömässä eväitä. Oli siis melko suuri luonnonvoimien muodostama maja.

Yritin ottaa kansikuvaa täällä ylhäällä, mutta sumu tosiaan haittasi, ja vielä enemmän asiaa vaikeuttivat turistit. Olivat niin innoissaan kissasta, että parveilivat kameroineen tuossa ympärillämme vaikeuttaen kavereiden keskittymistä. Suurimman osan ajasta koko retkikuntamme kuonot osoittivat ihan muualle kuin eteenpäin.
Mutta hei, ei tämä niin vakavaa ole! Ihmisillä oli hauskaa 😀

Melkein kuitenkin onnistuin. No joo, Hetta näyttää surulliselta, Ropi nololta, Unnalla on silmät kiinni ja Pessin katse  on suunnattu kuin tarkoituksella hieman ohi 😉 Halti vain on takuuvarma linssilude 👍

Olisin viihtynyt huipulla pidempäänkin, mutta Pessi ei. Kuulemma liikaa turisteja.
Rakas kairankiertäjäkissani. Arvostaa aitoa luonnonrauhaa ❤

Jos me tulimme ylöspäin rauhallisesti maisemia ihaillen, niin alasmenosta tulikin sitten lähes syöksylaskua. Koska Pessi halusi 😎 Ylös meitä vastaan kipusi nimittäin iso turistiryhmä, ja Pessi taisi ajatella, että jos me ohitamme heidät kovalla vauhdilla, ei kukaan ainakaan osoita häntä kameralla tai yritä silittää.
Niinpä juoksimme alas. Tai minä seisoin oikeastaan pienessä haara-asennossa polvet koukussa ja annoin Pessin vetää. Ehkä joku koira antoi hieman vetoapua kissalle. Hyvin me kuitenkin  selvisimme. Ja huiman nopeasti. Tuliaisiksi sain maitohapoilla olevat reidet.

Kerran jarrutimme sen verran, että sain vielä muutaman kuvan otettua  💙

Turistipaljous huipulla ja ripeä alastulomme aiheuttivat sen, että söimme eväät vasta autossa. Kyllä ne maistuivatkin. Kaikilla oli voittajafiilis 👍 Tämä oli muuten Pessin 4. tunturin huiputus. Kolme muuta ovat Olos, Juuvanrova ja Ylläs.

Kotimatkalla pysäytin auton ja menin vielä kuvaamaan näkymää tien molemmin puolin.

Maisematie on nimensä ansainnut 💙

Huipulla on hyvä olla ❤ Näkeeköhän unta tulevista huiputuksista?

Jatkoin vielä tunnelmointia ottamalla iltalenkiltämme tämän kuvan. Kaikki on Lapissa kauniimpaa, liikenneympyrätkin. Valaistus näkyy makuuhuoneittemme ikkunastakin taaten taianomaiset unet ❤

1. Kiitos ihanat! Olipahan taianomaista luettavaa; lumouduin täysin. Kiitos kuvista! Pessi ei ole kissa ......❤❤❤

1. Se retki oli lumoava ❤ Teki mieli välillä nipistää itseä, jotta varmistaisin, ettei kaikki ole unta!

2. Taas kiva seikkailu, niin elävästi kirjoitettuna <3

3. Kiitos taas ihanasta retkikertomuksestasi, aivan mahtavaa! Pessi on todellakin hurmaava, joten on ymmärrettävää, että turistit ovat kiinnostuneita, kukahan ei olisi? Laitat kauniita kuvia ja kerrot niin mukavasti teidän retkistänne tunturissa, miellyttävää lukemista. Tunturilla on todella oikea rentoutumispaikka. Kyllä olisin minäkin säikähtänyt sitä isoa "punakarhua", joka sieltä yht'äkkiä tuli vastaan, huihui!On kiva, että jaat teidän reissutarinoitanne, odotan lisää jatkossa! Voikaa hyvin ja levätkää nyt kaikki pitkän tunturikiipeilyn jälkeen ja hyvää jatkoa!

1. Kiitos niin positiivisesta kommentistasi ❤ Tänään tulimme jo kotiin. Yhden tarinan Lapin reissultamme vielä julkaisen, mutta ehkä vasta viikon kuluttua saan kuvat ja tarinan tehtyä.
      Kiitos samoin sinulle, mukavia talvipäiviä ❤

4. Aivan mykistävänsuloinen porukka <3 ja saavat tuollaisia reissuja tehdä, voi onnellisia ja Pessi <3 <3 <3

1. Kyllä me kaikki nautimme näistä retkistä ❤ Elämämme luksusta ❤

5. Ihania tuttuja maisemia ❤ Meillä kissoja ei saa edes omaan pihaan talvella, toinen heiluttaa tassua jo eteisessä oven ollessa hetken auki 😂 Ihana reissukissa laumoineen teillä!

6. Pipsa ja karvakuonot17. helmikuuta 2018 klo 23.04

Niin epätodellisen kaunista, niin taianomaista ja niin kivasti kirjoitettu reissukertomus!
    Edelliset kommentit kertoivat jo hienosti ajatuksia ja tuntemuksia, niihin helppo yhtyä.
    Eipä ole tuntureilla kissaa vastaan tullut, harvemmin luontopoluillakaan.
    Ainutlaatuinen porukka olette��
    Me Pessin fanit olemme onnekkaita, kun saamme näitä luontokokemuksia kanssanne jakaa.

1. Kyllä tämä retki oli huippu ❤ Kiva näitä juttuja on myös kirjoittaa. Jäävät itsellekin muistoksi. Ihanaa, kun tuovat iloa myös muille ❤

7. Uskomaton eläinporukka ������ näitä juttuja on ilo ja kunnia lukea ja katsella!